När gav du din hjärna lite näring senast?

 

 

Det kanske inte är varje dag vi går och tänker på vad vi ger vår egen hjärna för näring. Och vilken näring då förresten? Vad vill den mumsa i sig för att vara pigg och alert?

För samtidigt kan det ha sina poänger att börja reflektera över detta. Vår egen inbyggda, dator, tänk om hårddisken skulle krascha!

 

Men lugn, som i alla andra fall finns det gedigen forskning på vad vår hjärna vill ha av oss. Daniel Siegel, professor i psykiatri, och forskaren och coachen David Rock har tagit fram flera modeller för detta. Bl.a. den s.k. Tallriksmodellen för hjärnan (Ur coachboken,Liber förlag). Kan du få till lite doser av alla aktiviteterna i modellen så utvecklas din hjärna som i sin tur gör att du mår bättre.

Det finns forskning som styrker betydelsen och effekten av varje moment i modellen:

 

Sömn. När du sover vilar hjärnan och minnet förbättras genom att intryck och känslor bearbetas. Du förstärker också det du lärt under dagen

Motion. När du rör på dig stärker du samtidigt hjärnan på flera sätt

Fokus. Du får nya kopplingar i hjärnan när du är djupt fokuserad på en uppgift.

Lek. Även när du är lekfull och spontan bildas nya kopplingar i hjärnan

Slappa. När du tillåter dig att göra ingenting laddas samtidigt hjärnan med ny kraft

Relationer. När du träffar vänner och personer du tycker om stärks den delen i hjärnan som påverkas av goda relationer

Time in.När du stannar upp, reflekterar, tänker, ser i bilder, känner in känslor hjälper du hjärnan att samordna och integrera.

 

Som coacher vill vi förstås hjälpa oss själva, eller våra klienter, kollegor, familjemedlemmar, vänner eller vad vi nu väljer, att skapa ännu större medvetenhet om detta genom frågor som:

  • Om jag skulle skatta mig idag1-10 – hur ser då tallriksmodellen ut? Vad innebär det? Vilken effekt får det?
  • Om jag hade full pott i alla moment på min tallrik, hur skulle det vara? Vad skulle det ge mig, andra?
  • Vad beror det på att jag inte har full pott idag? Vari ligger utmaningarna?
  • Hur viktigt är det att komma över dem? Vem kan supporta mig i så fall?
  • Hur vill jag ta detta vidare i ett allra första steg?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *