Med pennan som psykolog

 

 Visste du att det har lika effekt att skriva (”för byrålådan”) som att gå till psykolog? Åtminstone säger forskningen det enligt Jessica Hjert Flod som studerat skrivandets effekter ingående från bl.a. forskningsperspektiv.

 

Gillar du att skriva? Det gör jag! Men aldrig har jag riktigt tänkt på att skrivandet kan användas som en rent psykologisk/terapeutisk process. Visst har jag läst om författare som efter bokutgivning delar med sig av att de ”skrivit av sig” ett trauma eller en stor omvälvande livshändelse.

Men inte satt det i samband med vad jag kan göra av det i mitt liv.

 

Efter att ha lyssnat på, och läst om, Jessica Hjert Flod förstår jag mer om vilken enorm betydelse skrivandet kan ha i våra liv.

Enligt Jessica säger forskningen (kolla hennes hemsida – Nestor.se – där finns ett otal forskningsreferenser) att det spelar ingen roll om du pratar med en psykolog, har epostterapi eller skriver enbart för dig själv. Det ger samma effekt!

 

Fördelen med att skriva är att du behöver ju inte censurera nånting, ingen ska ju bedöma det du skrivit. Du kan vara helt öppen och ärlig.

 

Den djupa meningen med skrivandet, vilket gör den så kraftfull, är att du får ”tömma dig”. Du behöver inte hålla inne med starka känslor eller svåra upplevelser. När du tömmer dig på allt du vill ösa ur dig får du lättare att andas, din mentala hälsa förbättras och även din fysiska. Du släpper taget om det du inte behöver bära på längre.

En annan effekt är att du kan, speciellt om du läser igenom det du skrivit, få nya insikter och aha -upplevelser, du kan få nya perspektiv på det som hänt och vad och varför andra personer agerat som de gjort. En större själv och människokännedom helt enkelt. Och därmed bättre relationer.

Skrivandet som komplement till terapi/coaching osv kan förstås också vara  suveränt.

 

Svårt att sova? Prova med att skriva en stund innan du lägger dig. Tankar som snurrar kan det vara bra att skriva av sig.

 

För att skrivandets goda effektr är det viktigt att du skriver både om dina känslor och varför du känner som du gör. Och inte bara negativa upplevelser förresten. Även positiva och glada känslor. Idag finns t.ex. mängder med tacksamhetsövningar och liknande, och det har testats, det funkar! Att också kunna se de små goda guldkornen i det annars mörka kan också vara välgörande. Som t.ex. mitt förra blogginlägg där jag skrev om min nuvarande konvalescens, inte kul i sig, men jag värdesätter både de kort och långsiktiga värdena med det.

 

Intresserad att testa? Hur gör man?

Jessica har ett antal tips på sin hemsida nestor.se, det gäller att välja det sätt som passar dig bäst just nu. Förresten har hon också en del gratismaterial, jag testade hennes 10 frågor och fick en del nya insikter.

 

Jag är taggad, är du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *